Visserij kundig onderzoek

Zondag, 4 april 2021

Onlangs is er door Sportvisserij Nederland onderzocht hoe het met de visstand in de vijver Dieren noord oost is gesteld. Aanleiding daartoe was de enorme toename van de plantengroei, waardoor er bijna niet meer gevist kan worden. In 2015 en 2017 zijn naast spiegel- en schubkarpers ook graskarpers uitgezet om de plantengroei in toom te houden. Dat had aanvankelijk succes, maar de afgelopen 2 jaar woekerden de waterplanten meer dan ooit te voren. Bij een veldbezoek afgelopen zomer door deskundigen van Sportvisserij Nederland werd de aanwezigheid van de graskepers al ernstig betwijfeld. Tijdens dit onderzoek werd dit bevestigd. Niet één van de uitgezette exemplaren werd gevangen. Slechts kleine ruisvoorn, zeelt, enkele grote brasems en wat snoeken konden gemeten en gewogen worden. Opvallen was wel de vangst van 4 grote koi karpers en een schildpad. Waar de door ons uitgezette karpers zijn gebleven is een raadsel.
Zijn ze een prooi geworden van de aalscholvers of is er een andere oorzaak (mogelijk vissterfte) voor het ontbreken van de door ons in het verleden uitgezette vis. in totaal zo’n 250 kg.
We wachten nu op een rapport en advies van Sportvisserij Nederland wat we verder kunnen doen.